Help desk IT – czym on jest i jak wprowadzić go w firmie?

Szybkie odpowiedzi na ważne pytania dotyczące IT można uzyskać nie tylko od pracownika takiego działu, ale również w ramach help desku. Posiadanie własnego działu IT w przedsiębiorstwie niesie za sobą wysokie koszty. Wiele firm nie może jednak zrezygnować ze wsparcia IT w ramach swojej działalności. W takim przypadku rozwiązaniem staje się outsourcing, czyli przekazanie tych czynności firmie zewnętrznej. W tej formie świadczony jest również help desk informatyczny. Czym on dokładnie jest i jakie są zalety związane z jego używaniem?

Co to jest help desk IT?

Help desk IT to scentralizowany system wsparcia informatycznego. Zapewnia pomoc użytkownikom, którzy mają problemy techniczne z komputerami, oprogramowaniem lub inne problemy związane z technologią IT. Help desk informatyczny służy jako punkt kontaktowy dla użytkowników, do którego zwracają się oni, aby uzyskać pomoc i wsparcie w przypadku napotkania różnych problemów. Następnie problemy te rozwiązywane są przez pracowników help desku przez internet, telefon lub zdalnie.

Jakie zadania może realizować help desk IT?

Informatyczny help desk może oferować zróżnicowane wsparcie dla swoich użytkowników. Do głównych funkcji help desku IT należą:

  • Rozwiązywanie problemów technicznych – help desk IT zapewnia wsparcie użytkownikom, którzy mają problemy techniczne, takie jak trudności z uruchomieniem oprogramowania, awarie sprzętu lub problemy z połączeniem się z siecią.
  • Udzielanie informacji – help desk dostarcza użytkownikom informacje dotyczące szerokiego zakresu tematów związanych z IT, takich jak aktualizacje oprogramowania, specyfikacje sprzętu i najlepsze praktyki w zakresie bezpieczeństwa.
  • Zarządzanie incydentami – pracownicy help desku pomagają w przypadku poważniejszych problemów, śledząc stan każdego z nich i zapewniając jego terminowe i skuteczne rozwiązanie.
  • Dokumentowanie zgłoszeń – help desk dokumentuje problemy i rozwiązania, tworząc bazę wiedzy, którą można wykorzystać do szybkiego rozwiązywania podobnych problemów w przyszłości.
  • Prowadzenie szkoleń – ponadto help desk IT zapewnia użytkownikom szkolenia i wsparcie w zakresie korzystania z nowych technologii. Więcej informacji o tym, jak działa help desk informatyczny, uzyskać można na stronie: https://itcenter.pl/2022/09/14/jak-dziala-helpdesk/.

Jak wprowadzić help desk informatyczny w firmie?

Wdrożenie help desku IT w firmie może być złożonym procesem, ale może też przynieść on wiele korzyści w postaci ulepszonego wsparcia technologicznego i zwiększonej produktywności.

Przy wdrożeniu help desku warto pamiętać o poniższych krokach:

Określenie zakresu pomocy przez help desk

Należy wyznaczyć rodzaje wsparcia, które będzie świadczone przez help desk, by dobrać zakres jego obsługi. Uwzględnienie posiadanej infrastruktury technologicznej Należy sprawdzić obecną infrastrukturę technologiczną, aby określić zasoby i narzędzia potrzebne do obsługi działu pomocy technicznej IT.

Wyznaczenie zasobów dla help desku

Należy wyznaczyć konkretne narzędzia, sprzęt i oprogramowanie wymagane przez dział pomocy technicznej, takie jak system zgłoszeń, oprogramowanie do zdalnego dostępu.

Wybranie dostawcy pomocy technicznej IT

Należy zdecydować o tym, czy zlecić pomoc techniczną IT zewnętrznemu dostawcy, czy zbudować wewnętrzne centrum pomocy IT.

Przeszkolenie personelu

Gdy pomoc ma świadczyć dział wewnętrzny, należy przeprowadzić szkolenie dla personelu działu pomocy technicznej, aby upewnić się, że posiada on umiejętności i wiedzę wymagane do zapewnienia skutecznego wsparcia.

Wdrożenie pomocy technicznej IT

Należy wdrożyć oprogramowanie i sprzęt pomocy technicznej IT oraz skonfigurować je tak, aby spełniało specyficzne potrzeby firmy.

Opracowanie procedur

Należy ustanowić zasady i procedury dla help desku IT, na przykład dotyczące takich obszarów, jak reagowanie na incydenty, rozwiązywanie problemów i wsparcie użytkowników.

Monitorowanie

Regularnie należy kontrolować wydajność działu pomocy technicznej IT i wprowadzać w razie potrzeby niezbędne ulepszenia, aby zapewnić skuteczne wsparcie dla użytkowników.

 

One Reply to “Help desk IT – czym on jest i jak wprowadzić go w firmie?”

  1. Mamy pytanie bo raz mi się dzieje tak raz inaczej. Zgłosiła się do mnie firma która ma świetnie wy pozycjonowaną stronę lokalnie, generuje im to duży ruch, no i Klientów. Ale chcą zmienić stronę i tu moje pytanie. Raz zmieniamy stronę podpinamy pod domenę i pozycję lekko spadają dwa miesiące i jest ok a czasem jest tak że włączymy stronę i pozycję spadają na łep. Czy można coś zrobić aby zabezpieczyć interesy Klienta? Zaznaczę że obecna jest na wp a teraz mamy napisać autorską stronę.

Dodaj komentarz